| Leraar van Buiten
Zachte landing

In deze podcast spreken we met Hilal Bahtimur en Anna Paramythioti. Hilal heeft de training Zin in Lesgeven gevolgd, gaf een mooie baan met doorgroeikansen op en werkt nu in het vmbo. Anna begeleidt als schoolopleider nieuwe docenten zoals Hilal. Ze bezoekt lessen en helpt om van enthousiaste instromers krachtige docenten te maken.

Reflectie op het schooljaar

Op het moment van schrijven is het begin juli. En dat kan maar één ding betekenen: het jaar is bijna weer voorbij. Want ja, voor docenten loopt een jaar niet van januari tot december, maar van augustus tot juli.

Onderwijsloket

In deze opname spreken we met mensen van het Onderwijsloket Midden-Brabant om te horen wat een belangstellende bij hen kan halen. Het hele scala van oriëntatie en matching wordt besproken.

Trainees in het onderwijs

De stap naar het onderwijs lijkt voor veel masterstudenten niet voor de hand te liggen. Voor hen bestaat Trainees in Onderwijs, dat hen de mogelijkheid biedt om de opleiding tot 1e-graadsdocent te combineren met betaald werk in het onderwijs en een verdiepend programma. Arend Jan Zwarteveen en Peter van der Zwaal spreken met Laurens Roorda (Trainees in Onderwijs) en (oud-)trainees Hanne Boon en Nanne Langhout.

Nieuwe rollen voor de leraar

Veel mensen die als second-career teacher de overstap naar het onderwijs maken hebben jaren geleden onderwijs gevolgd en hebben geen goed beeld van het veranderde onderwijslandschap. Arend Jan Zwarteveen en Peter van der Zwaal spreken daarom met onderwijsontwikkelaar Diana Dijkhuis, zij-instromer Quintijn Tempelman en student Helen Visser over het gepersonaliseerde onderwijs van de opleiding Sociaal Werk van ROC Rijn IJssel.

Klaar voor de stap

Michelle Veugelers en Remi Huigen hebben met hun team ‘Klaar voor de stap’ (https://voorbereiden.onderwijsloket.com/) ontwikkeld. Het platform waarop overstappers antwoorden vinden op veel vragen over bijv. de opleiding en klassenmanagement. Johan Rook heeft de beslissing genomen over te stappen en vertelt hoe zijn vragen op het platform beantwoord worden.

Leraar in Nijmegen

Robert Jacobs heeft de tot in de zomer 2023 voor de RAP-regio Nijmegen een programma vormgegeven om het lerarentekort aan te pakken. Nu is hij actief voor de RAP-regio Midden-Brabant. Hij spreekt met arbeidsmarkt-communicatieadviseur Janneke van Suilen o.a. over de vraag hoe je nieuwe potentiële zij-instromers zou kunnen bereiken.

Docent zijn, wat krijg je er eigenlijk voor terug?

In mijn blogs heb ik voornamelijk geschreven over wat je als docent precies doet. Maar wat krijg je er voor terug? Naast natuurlijk een prachtig afwisselend beroep en een hoop voldoening uit je werk, wil ik het in deze blog vooral hebben over de arbeidsvoorwaarden.

Er bestaan een hoop misverstanden over de salarissen en arbeidsvoorwaarden van leraren. In deze blog wil ik het één en ander uitleggen en laten zien dat het vaak niet tegenvalt, maar juist meevalt.

Abonneer op