Waaruit bestaan de taken van een docent? | Leraar van Buiten

 

Waaruit bestaan de taken van een docent?

Waaruit bestaan de taken van een docent?

Het antwoord op bovenstaande vraag lijkt op het eerste gezicht best makkelijk. Lesgeven, toch? Zeker waar. Dat een docent voornamelijk bezig is met lesgeven is je waarschijnlijk al bekend, maar dat bijna geen enkele docent ‘fulltime’ lesgeeft en dit gat opvult met heel veel andere taken is misschien iets minder bekend. Het mooie van het onderwijs is dat er zoveel dingen te doen zijn naast het lesgeven. Dus ook als je het misschien niet ziet zitten om elke dag heel veel lessen te geven kan een baan in het onderwijs alsnog iets voor jou zijn.

Hoeveel je werkt (en dus lesgeeft) wordt in het docentenbestaan niet uitgedrukt in ‘een werkweek van 40 of 32 uur’ maar in het aantal lesuren wat je hebt. Afhankelijk van de school waar je werkt duurt een les bijvoorbeeld 50 minuten. Nu komt er bij een lesje geven natuurlijk meer kijken dan alleen voor de klas staan, dus voorbereidingstijd en dergelijke wordt bij dit lesuur opgeteld. Via een ingewikkelde rekensom komt het er op neer dat op de school waar jij bijvoorbeeld werkt 24 lesuren gelijk staan aan 1,0 fte – dus een fulltime baan. Dit betekent dus per week 24 lessen geven, met alles wat daarbij komt kijken.

Of je nu 0,6 of 0,8 of 1,0 fte werkt: Veel docenten, waaronder ik, kiezen er voor om niet alleen maar les te geven maar om hun ‘uren’ ook op te vullen met andere taken. Als ik voor mezelf spreek ben ik naast docent ook mentor van een 2e klas, begeleid ik (nieuwe) stagiaires, organiseer ik schoolkampen en uitjes, en nog veel meer andere ‘kleinere’ dingen.

Dus, wat zijn voorbeelden van taken die een docent kan hebben?

 

  • Mentor zijn van een klas is hard werken, maar het geeft ook heel veel voldoening. De band die je met je klas opbouwt is iets heel speciaals.
  • Als lid van het examensecretariaat heb je de belangrijke taak om tijdens het examen en PTA’s alles in goede banen te leiden (volgens de richtlijnen van de overheid).
  • De leerlingcoördinator is het aanspreekpunt voor alle leerlingzaken die niet door de docent of mentor kan worden opgelost.
  • Het organiseren van schoolkampen of klassenuitjes.
  • Het kan ook gebruikelijk zijn om twee banen te ‘combineren’. Je bent naast docent dan bijvoorbeeld ook: conciërge, ICT’er, teamleider, roostermaker, decaan…
  • Als pestcoördinator of vertrouwenspersoon heb je een zeer belangrijke en vooral vertrouwelijke taak.
  • De schoolopleider is grotendeels verantwoordelijk voor de begeleiding van (nieuwe) stagiaires.
  • PR werkzaamheden.


En nog veel, veel meer…

Lijkt het jou dus wat, werken in het onderwijs? Denk dan eens goed na of je de beroepservaring die je al hebt kan inzetten in de school waar je aan de slag gaat. Ik adviseer je wel om eerst te focussen op jouw groei als docent en het lesgeven zelf voordat je teveel dingen gaat doen die je ‘afleiden’ waar het in de eerste instantie echt om draait…het lesgeven!