Rob Kollmann maakte de overstap van het bedrijfsleven naar het onderwijs | Leraar van Buiten

 

 

"Voor de klas staan… je voelt dat je leeft"

Rob Kollmann maakte de overstap van het bedrijfsleven naar het onderwijs. Sinds vorig schooljaar staat hij voor de klas als docent natuur- en scheikunde op het Penta college in Rozenburg. Ter voorbereiding volgde hij het traject Leraar van Buiten.

“Lesgeven is uitdagend en super actief. Ten opzichte van andere banen voel je echt dat je leeft. Je staat heel de dag aan. Als ik terugkijk op mijn eerste jaar voor de klas dan is een belangrijke les dat je vooral jezelf moet blijven en dat je een lesmethode kiest die goed bij je past.

Net als veel startende docenten begon ik met een ideaalbeeld, waarin ik jongeren ontzettend enthousiast zou krijgen voor mijn vak. Dat beeld moest ik in het eerste jaar al een beetje bijstellen. Als je werkt met pubers gaat je aandacht veel meer naar klassenmanagement en andere zaken. Dat is even schakelen, maar laat je daardoor niet afschrikken. Je kunt niet iedereen enthousiasmeren voor je vak, maar je kunt ze wel verder helpen in het leven en ze voorbereiden op de maatschappij. Een geweldige taak.

Het traject Leraar van Buiten heeft mij veel gebracht. Specifiek de schoolbezoeken. Deze kan ik echt iedereen aanraden. Bezoek zo veel mogelijk scholen om te ontdekken wat bij je past. Investeer er echt even wat tijd in en probeer ook een dagje mee te lopen, stage te lopen of op een andere wijze meer te zien van het lesgeven. Naast de schoolbezoeken heb ik ook veel gehad aan de diverse trainingen en themabijeenkomsten van Leraar van Buiten. Een goede start voor iedereen die serieus het werken binnen het onderwijs wil onderzoeken.

Het onderwijs kan zeker pittig zijn, je moet stevig in je schoenen staan en je leert elke dag. Het eerste jaar heb ik echt als uitdagend en soms ook als zwaar ervaren. Dat is ook het eerlijke verhaal. Maar voor mij is het zeker waard. Ik kijk uit naar het tweede schooljaar om zoveel mogelijk te kunnen toepassen wat ik heb geleerd in het eerste schooljaar.”