Larissa Colle over haar overstap naar het voortgezet onderwijs | Leraar van Buiten

 

 

‘De start is pittig, maar de geluksmomenten nemen alleen maar toe!’

Larissa Colle is werkzaam als docent scheikunde op het Libanon Lyceum in Rotterdam. In 2022 is zij gestart met lesgeven, als zij-instromer. Ter voorbereiding op een carrière in het onderwijs heeft Larissa zich met Leraar van Buiten georiënteerd op het onderwijs.

“Na de afronding van mijn master Life Science Technology ben ik gaan werken bij het Museon. Ik maakte daar lessen voor het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs. Ik vond dat ik veel te veel tijd achter mijn computer bezig was en ik miste het contact met de leerlingen zelf. In de vakantieperiode werkte ik wel direct met deze jonge doelgroep middels de Science Show in het museum. Dat vond ik zo leuk dat ik me ben gaan oriënteren op de mogelijkheden in het onderwijs. 

Leraar van Buiten heeft ervoor gezorgd dat ik dacht, ik ga ervoor! Met name de themabijeenkomsten en ’Zin in lesgeven’ zijn daarbij erg ondersteunend geweest. Ik vind het leuk om nu mijn ervaring als zij-instromer te delen. Na een korte carrière buiten het onderwijs heb ik weloverwogen deze stap gezet. Wellicht kan ik andere jonge professionals inspireren om ook deze stap te nemen. 

Eerlijk is eerlijk, tot aan de herfstvakantie was het heel erg moeilijk. Mede omdat de begeleiding op dat moment nog niet op orde was. Daarna werd de begeleiding en mijn gevoel bij het lesgeven steeds beter. Nu krijg ik fijne en goede begeleiding. Ik wil soms nog te aardig zijn in de les. 

Mijn tips voor startende zij-instromers: 

  • Ga veel lessen bezoeken bij verschillende collega’s. Ook bij andere vakken. Zo ontdekte ik diverse stijlen in lesgeven. 
  • Geef niet op, hou vol in de eerste weken. De geluksmomenten worden steeds meer! 
  • Vraag om hulp, zowel op je school als bij je opleiding. Er blijkt vaak meer mogelijk dan je denkt, maar het begint erbij dat je wel zelf die hulp moet vragen.
  • Probeer een structuur te vinden voor je lessen die bij je past. In de eerste weken heeft het mij erg geholpen dat ik een vast structuur aanhield in de lesvoorbereiding en ook in de les. Ik had bijvoorbeeld altijd een PowerPoint met daarin het ‘spoorboekje’ van de les. Deze voorbereiding heeft mij erg geholpen als houvast. 
  • Boekentips: lees voor je gaat starten deze twee ‘klassiekers’: 6 rollen van de leraar (Martie Slooter) en Handboek voor leraren (Walter Geerts en Rene van Kralingen). Ze geven fijne inzichten.
  • Verdiep je in de ‘escalatieladder’ voordat je begint met je lessen. Oftewel bedenk/schrijf op wat je acceptabel gedrag vindt en wat je doet als een leerling onacceptabel gedrag vertoond! Als je er van tevoren over na hebt gedacht dan ben je beter voorbereid…maar het onderwijs zou het onderwijs niet zijn als je soms toch nog verrast wordt!

Ik vind het geweldig als leerlingen echt contact zoeken of feedback geven. In de toekomst wil ik steeds meer gebruik gaan maken van verschillende werkvormen. Ik vind het geweldig om een aantrekkelijke les te maken voor mijn leerlingen.