Miluska, nu lerares economie

"Werk op school dynamischer dan op kantoor"
portret Miluska

Miluska werkte na haar studie commerciële economie eerst als projectmanager in het bedrijfsleven. Eind 2013 werd ze voor één dag in de week loopbaancoördinator op een mavo-/havoschool. Een half jaar later kwamen daar twee dagen per week bij als parttime leraar economie. Ze rondde de lerarenopleiding in juli 2016 af.

‘In mijn vorige baan als marketeer wilde ik telkens na twee jaar iets nieuws doen. Dus hopte ik van de ene baan naar de andere. Het onderwijs is daarom een betere omgeving voor mij: elk jaar maak ik een nieuwe start met nieuwe leerlingen.
Toen ik op mijn huidige school aan de slag ging, merkte ik de dynamiek. Het is hier zó anders dan tussen vier muren op kantoor! Aan het eind van een dag ben ik helemaal kapot, maar wel voldaan. Voor de klas staan geeft energie!
De werkdruk is hoog, ik werk veel thuis, maar ik heb de wil om dat te doen. Het heeft namelijk het doel dat mijn leerlingen er beter van worden. Mijn werk gaat niet meer zoals vroeger om producten, maar heeft betekenis voor mensen.
Natuurlijk is het soms ook lastig. Sommige leerlingen zoeken bijvoorbeeld de grenzen op.
Wie een overstap wil maken naar het onderwijs moet volgens mij enthousiast en flexibel zijn, kunnen relativeren en zich kunnen verplaatsen in de leerlingen. Aan de ene kant moet je als leraar kunnen meegaan in de belevingswereld van de leerlingen; aan de andere kant wil je hen prikkelen om verder te komen. Dat is wel een strijd.
Wanneer pas je nu als iemand uit het bedrijfsleven goed voor de klas? Ik zou zeggen: als je integer, oprecht en jezelf bent. Leerlingen in het voortgezet onderwijs kijken dwars door je heen. Als je een masker opzet – al dan niet uit onzekerheid – prikken leerlingen daar feilloos doorheen.’