Marc, nu leraar Frans

‘Ik zocht dynamiek en intellectuele uitdaging’
Marc

Marc Jongtien werkt als docent Frans in Zoetermeer. Hij heeft er een aanstelling van 0,6 fte, en geeft les aan zeven klassen, variërend van mavo-1 tot vwo-2. Daarnaast studeert hij in deeltijd aan de (flex-) lerarenopleiding Frans van de Hogeschool Rotterdam. Wie is Marc en wat maakte dat hij overstapte naar het voortgezet onderwijs?

‘In 2014 rondde ik mijn studie European Studies af. Daarna ben ik erg zoekende geweest naar iets wat me echt passioneerde. Ik overwoog een carrière in het leger en heb gewerkt voor een mensenrechtenorganisatie in Burkina Faso. Ook ben ik een tijdje bij een zorginstelling aan de slag gegaan. Ik verdiepte me in biologische landbouw en volgde hier een opleiding in. Met mijn beide papiertjes heb ik onder andere gewerkt als medewerker buitenland bij een groot verzekeringsbedrijf en als assistent-manager bij een biologische supermarkt.
Toch miste ik vaak dynamiek en intellectuele uitdaging. Lang ben ik ook werkzoekend geweest.

Enthousiasme
In mijn omgeving werd altijd gezegd dat lesgeven iets voor me zou zijn, maar ik verwachtte dat dit niet zou aansluiten op mijn behoefte aan avontuurlijk, uitdagend en dynamisch werk. Toen zag ik een promotiefilmpje van Leraar van Buiten voorbijkomen in de cinema. Ik heb de stoute schoenen aangetrokken en contact opgenomen. Al snel volgde de cursus Zin in Lesgeven, en die heeft mijn enthousiasme enorm aangewakkerd. Na een paar snuffelstages wist ik het zeker: dit werk paste bij me. Ik ben meteen gaan solliciteren en kreeg relatief snel een baan aangeboden.
Voor mij is een teruggang in salaris eigenlijk niet aan de orde geweest. Ik werkte al een tijd niet meer fulltime in verband met mijn deeltijdstudie landbouw, en daarna evenmin omdat ik geen fulltime contract kreeg. Ik hoef geen gezin te onderhouden en mijn woonkosten zijn laag, dus dat scheelt.
Ik vind de grootte van mijn school, met zo’n 1.600 leerlingen, erg prettig. Er is oog voor het individu en je zit tegelijkertijd niet op elkaars lip. De organisatie is er goed. Bovendien heb ik een mooie vaksectie met zeven collega’s en word ik goed begeleid als startend docent. 

Tijd voor studie
Ik heb bewust afgezien van het zij-instromerstraject, want ik wilde niet de druk om binnen twee jaar de opleiding af te ronden.
Als je zoals ik een deeltijdopleiding en werk combineert, is het wel zaak om voldoende tijd aan je studie te besteden. Omdat ik me verantwoordelijk voel voor de ongeveer 160 leerlingen aan wie ik Frans geef, ben ik snel geneigd om meer voor hen te doen dan voor de studie.

Dankbaar werk
Weinig dingen zijn me tot nog toe tegengevallen. Het enige is dat het vak Frans vandaag de dag in eerste instantie op weinig enthousiasme kan rekenen. Leerlingen willen het snel laten vallen, maar ik zie het als een uitdaging om het belang ervan duidelijk te maken en het enthousiasme ervoor aan te wakkeren. Ik geef hen graag het vertrouwen dat ze het wél gaan beheersen.
Het belangrijkste voor mij is dat ik een goede band met de klas opbouw. Het leraarsvak kan best pittig zijn, maar het wordt dankbaar werk wanneer je leerlingen ziet groeien door de bekrachtiging die je vanuit je rol als docent kunt bieden. Dat geldt ook voor het overbrengen van enthousiasme voor je vak. Het blijft iedere keer weer een uitdaging, maar een leuke uitdaging die het volledig waard is om aan te gaan.’