Podcast Zin in Lesgeven

Zin in Lesgeven is een podcast over zij-instromen in het onderwijs.
Abonneer je via PodBean op deze podcastserie en beluister ze in je favoriete podcast-app.
De volgende afleveringen verschijnen in de loop van dit schooljaar.

Benieuwd naar de ins en outs van de overstap naar het leraarschap? Benieuwd naar ervaringsverhalen van mensen die deze overstap overwegen, aan het maken zijn of gemaakt hebben? Benieuwd naar wat mensen uit het onderwijs ervan vinden? Luister dan naar deze podcast van Peter van der Zwaal en Arend Jan Zwarteveen.

Peter is docent en programmaleider Leraar van Buiten en Arend Jan is docent en onderzoeker bij de lerarenopleiding van Hogeschool Windesheim. Ze bespreken de overstap met second career teachers (zij-instromers), met begeleiders van deze docenten, met schoolleiders, beleidsmakers, onderzoekers en nog veel meer betrokkenen.

Aflevering 11    Hoger op de stapel

Monique Baggerman werkt bij de HR-afdeling van CVO (Vereniging voor Christelijk Voortgezet Onderwijs) te Rotterdam e.o. en Rutger Hofman werkt bij de HR-afdeling van ROC Zadkine Rotterdam. In deze aflevering vertellen ze waarop ze letten bij het selecteren van sollicitatiebrieven van nieuwe medewerkers. Ze geven mooie tips om ‘hoger op de stapel te komen’ en ze geven suggesties voor wat zij-instromers tijdens een sollicitatiegesprek aan de orde kunnen stellen. Andere gespreksonderwerpen zijn de kansen en mogelijkheden van zij-instromers, en de noodzaak van 'een warm welkom’ en adequate begeleiding, ook voor zij-instromers.

 

Aflevering 10     Korte lijnen

Janneke Dronkers, voormalig jeugdhulpverlener, is sinds 2003 zij-instromer in het basisonderwijs. Ze werd eerst juf en later directeur. Nu is ze projectleider om het lerarentekort in Almere te bestrijden. Zij werkt daarvoor onder andere samen met Helprich ten Heuw, opleidingsmanager van de educatieve opleidingen van Windesheim Almere. Korte lijnen tussen scholen en lerarenopleidingen zijn daarbij cruciaal.

 

Aflevering 9    Jezelf blijven ontwikkelen

Patrick Rambaldo en Lorenzo Sendar zijn zij-instromers in het mbo. Ze bouwden veel ervaring op in hun oorspronkelijke beroep, en wilden groeien op andere terreinen. Voor mensen als zij is de overstap naar het mbo een interessante mogelijkheid. Patrick heeft jaren als ambulancebroeder gewerkt en werd daarna nurse practioner. Hij is in 2021 begonnen als docent op het mbo. Zeker tijdens zijn docentenopleiding (het PDG-traject) leert hij elke dag bij. ‘Jezelf ontwikkelen’ staat ook centraal in de biografie van Lorenzo, die met zijn ervaring uit het bedrijfsleven zijn studenten weet mee te nemen.

 

Aflevering 8   Jonge vaders

Jonge vaders Gijs de Bruijn en Hugo Vijver zijn beide gestart als leerkracht op een basisschool in Den Haag. Gijs heeft gekozen voor het zij-instroomtraject en Hugo voor de deeltijdopleiding aan de pabo. Ze praten met Peter en Arend Jan over deze opleidingskeuze, over de regie die ze genomen hebben om hun entree in het onderwijs te maken en over het plezier dat ze dagelijks hebben voor de klas.

 

Aflevering 7   Wie zijn de juisten?

Petra Husman is als zij-instromer in het basisonderwijs begonnen; ze is nu coördinator zij-instroom, schoolopleider en nog veel meer in Almere. Petra voert selectiegesprekken met kandidaten. Ze is bovendien coach en veldassessor en heeft goed zicht op de kwaliteiten die scholen zoeken. Ook gespreksdeelnemer Lourens van der Leij heeft als assessor bij Windesheim een goed beeld van de kwaliteiten van mensen die kansrijk zijn om aan het zij-instroomtraject te beginnen.  Petra en Lourens spreken met Arend Jan en Peter over díe kwaliteiten, naar aanleiding van de vraag: ‘Wie zijn de juisten?’

 

Aflevering 6   'n Pittig traject!

Kelly en Sandra staan sinds januari 2022 voor de klas op basisscholen in Almere. In deze aflevering vertellen ze over de oriëntatie, het assessment voor de zij-instroom en de eerste weken voor de klas. Ze zijn aanstekelijk enthousiast over hun nieuwe rol als juf, maar ervaren het traject om juf te worden als pittig. Kelly en Sandra doen mee aan Flevowijs, een project dat personeel voor het Flevolands onderwijs wil werven en behouden.

 

Aflevering 5    Gelukkig in het mbo

Liesbeth Vink en Romy Claassen werkten tot een paar jaar geleden met veel plezier in de zorg. Nu zijn ze allebei docent bij ROC Mondriaan en delen ze hun ervaringen met studenten. Zij kozen elk voor een ander opleidingstraject. Liesbeth heeft een lerarenopleiding gevolgd en Romy koos voor het pedagogisch-didactisch getuigschrift (PDG). Wat waren hun overwegingen en wat zijn hun ervaringen? 
Eén ding is zeker. Ze zijn tevreden met hun opleidingskeuze en blij met de overstap naar het mbo.

Aflevering 4   Uit je comfortzone

Catherine Bij de Vaate is als docent Frans begonnen en Taco van der Harst werkt inmiddels drie jaar als docent scheikunde in het voortgezet onderwijs. Taco heeft zijn onderwijsbevoegdheid onlangs gehaald. Hoe kijken zij naar de overstap? Hoe ervaren zij het om na een rijke internationale loopbaan weer ‘onderaan’ te beginnen? Het nieuwe werk haalde hen zeker uit hun comfortzone.

 

Aflevering 3   Dit is belangrijk in de begeleiding

De eerste weken voor de klas zijn voor de meeste zij-instromers heel intensief, je komt (bijna) zonder ervaring voor de klas te staan. Schoolopleiders Sjoerd Hoekstra (Helinium, Hellevoetsluis) en Jeroen Vrolijk (Johan de Witt Scholengroep, Den Haag) begeleiden de zij-instromers op hun school en bespreken hun ervaringen. Ook krijg je tips voor vragen tijdens je sollicitatiegesprek over de begeleiding.

Aflevering 2   Zo kun je je oriënteren

Claudia Dominicus en Vivan de Bruijn zijn in het schooljaar 2021-2022 begonnen als docent Nederlands, Claudia op een school voor voortgezet onderwijs, Vivan in het mbo. Ze hebben allebei een carrière opgebouwd in de communicatie en wilden niet meer de hele dag achter een beeldscherm zitten. Het gesprek dat Arend Jan en Peter met hen voerden gaat over de oriëntatie: hoe hebben ze zich voorbereid op de beslissing om over te stappen?

 

 

Aflevering 1   Wat er zoal komt kijken bij een overstap

In aflevering 1 spreken Arend Jan en Peter met Barbara van Dongen, directeur van het Corbulo College in Voorburg, en Robert Hommen, adviseur bij CAOP. Barbara en Robert blijken allebei als zij-instromer de hobbelige weg naar het onderwijs te hebben afgelegd. Vanuit hun huidige positie hebben ze wel een beeld bij de overstap. 

Trailer

Word je gelukkig van een overstap naar het onderwijs? En wat komt er allemaal bij kijken? In een aantal afleveringen van de podcast Zin in Lesgeven komen antwoorden voorbij op deze en andere vragen. Elke aflevering biedt ervaringsverhalen en informatie. 

Meer informatie

Wil je je oriënteren op het leraarschap in het voortgezet onderwijs of mbo? Doe dan mee aan een (online) voorlichtingsmeeting om informatie te krijgen en je vragen te kunnen stellen. Meld je hiervoor aan via de Agenda

Feedback is welkom

Arend Jan en Peter vinden het leuk om feedback te krijgen. Mail hen op aj.zwarteveen@windesheim.nl en peter.vanderzwaal@leraarvanbuiten.nl of zoek hen op via LinkedIn.