Succesvol ingestroomd

Begin 2021 volgde ik de cursus ‘Zin in Lesgeven’ bij Arend Jan Zwarteveen, om me te oriënteren op het leraarsvak. Onlangs hoorde ik hem op de radio in een gesprek over zij-instromers in het onderwijs. Net als toen benoemde hij de belangrijkste factoren voor een succesvol zij-instroomtraject: enthousiasme, het denken te gaan kunnen (self efficacy) en ‘iets hebben met’ de doelgroep.
Met het behalen van mijn eerstegraads lesbevoegdheid en de toezegging van een arbeidscontract met perspectief kan ik inmiddels concluderen dat ik succesvol ingestroomd ben. En ja, ik heb daarbij inderdaad veel gehad aan mijn sterke wil en mijn vertrouwen om dit te laten slagen, én aan het plezier dat ik beleef aan het werken met tieners.

Gelukkig wist ik toen ik een jaar geleden begon aan dit avontuur niet hoe intens het zou zijn om dit vak te leren. Het studiegedeelte op de lerarenopleiding was veel werk, maar daar zat ik nog wel binnen mijn ‘comfort zone’. Echter, het leren voor een volle klas vijftienjarigen te staan heeft me meer energie en gepieker gekost dan ik had kunnen bevroeden. Het was vallen en weer opstaan. Niet altijd leuk, maar wel dé manier om het te leren.

Terugkijkend had ik tijdens mijn eerste jaar voor de klas graag meer ruimte gehad om bij collega’s in de klas te kijken en tijdens een lange lesdag ook wat vrije momenten te hebben om bij te tanken. Daarover had ik vooraf betere afspraken moeten maken.
Ik zie verder dat ik geluk heb gehad met mijn ondersteunende thuisfront. Zeker het eerste half jaar krijg je als zij-instromer veel nieuwe indrukken te verwerken. Een heel drukke klas die je grenzen opzoekt, het leren kennen van alle afspraken en gewoonten op school, plotseling online moeten lesgeven, je eerste toetsen nakijken, je eerste leerling eruit sturen: het zijn bij elkaar veel ‘eerste keren’, die veel energie kosten. Doorwerken in het weekend werd me vergeven, en mijn kinderen hielden me regelmatig een ontnuchterende, maar ook liefdevolle spiegel voor.
Als oudere instromer ben je binnen de school een beetje een vreemde eend in de bijt, heb ik gemerkt. Je hebt ‘senioriteit’, maar je bent ook een absolute beginner op een heleboel vlakken. Ik kon mijn bloopers, de worstelingen en succesjes waarover ik in mijn eerdere blogs schreef, delen met mijn sectiegenoten, en dat heeft me geholpen. Ik ben blij dat ik al doende een goede werkrelatie met mijn collega’s kon opbouwen. Dat geeft vertrouwen voor de toekomst.

Ik sta nu precies een jaar voor de klas en ben echt toe aan vakantie. Toch zie ik ook al uit naar het nieuwe schooljaar. Om de leerlingen dan met veel meer zelfvertrouwen, ervaring en plezier te kunnen begeleiden in de ontwikkeling van hún kennis, vaardigheden en self efficacy. En wat me zeker daarbij gaat helpen is dat ik zelf maar al te goed weet hoe het is om nieuwe dingen te leren!

 

Blogger

Maryse Bolhuis

Maryse Bolhuis studeerde Taal- en cultuurstudies aan Tilburg University. Ze werkte daarna onder meer als NT2-docent, als docent interculturele communicatie en als redactielid van het tijdschrift Samenwijs. Vervolgens werkte ze voor de CED-Groep als (senior) ontwikkelaar en projectleider en voor De Taalunie als senior projectleider. Sinds 2015 is ze zelfstandig ondernemer. Ze geeft het vak Nederlands op een havo/vwo-school in Rotterdam.

Maryse Bolhuis