'Elke dag weer een stukje beter'

Onlangs moest ik tentamen doen voor mijn eerstegraadsopleiding. In een sporthal, in toets-opstelling, met honderden andere studenten; dat was voor mij al een half leven geleden.
De stof bestond uit modellen en theorieën over leren en instructie. De onderwerpen: Hoe vertoon je leidend gedrag in een les? Wat zijn de belangrijkste ingrediënten van een goede instructie? Hoe wakker je motivatie van tieners in je klas aan? Hoe krijg/houd je zicht op of en hoeveel ze leren? Stuk voor stuk interessante, relevante, nuttige onderwerpen voor een beginnend docent, waardoor ik er (meestal) zonder al te veel morren, een flink deel van mijn recente weekenden aan besteedde.

"Klassenmanagement staat op nummer 1, 2 en 3 van mijn prioriteitenlijstje"

Een van de behandelde theorieën gaat over ‘een ecologisch perspectief op klassenmanagement’. En omdat klassenmanagement op nummer 1, 2 en 3 van mijn prioriteitenlijstje staat, had wetenschapper Walter Doyle meteen mijn aandacht. Doyle beschrijft de kern van mijn praktijkprobleem heel duidelijk: ‘Er gebeuren in een klas veel verschillende dingen. Er gebeuren vaak veel dingen tegelijkertijd of snel achter elkaar. Er gebeuren ook vaak allerlei onverwachte dingen, en alles gebeurt voor de ogen van de hele groep, dus jouw handelen en dat van je leerlingen is publiek.’
Vertaald naar mijn praktijk: ik wil de dertig pubers uit mijn klas leren ontleden, maar een wiskundecijfer komt tijdens mijn les binnen op Magister (en iedereen werkt met een laptop, dus kan ff checken), een vliegtuigje vliegt door de klas (dat wil ik niet hebben, dus daar moet ik op een goede manier op reageren), een gestreste leerling ziet steeds bleker bij het maken van opgaves ontleden, ik moet ingaan op een moeilijke vraag waarvoor ik het antwoord niet meteen paraat heb, ik moet de tijd in de gaten houden etc.
Doyle legt de vinger op de zere plek, maar deelt gelukkig ook zinnige adviezen. Met vallen en opstaan leer ik om dit bijzondere vak van docent onder de knie te krijgen. En zoals een leerling heel lief tegen me zei: ‘Dat doet u elke dag weer een stukje beter.’

Mijn tentamen heb ik gehaald. De kerstvakantie ook al bijna. Op naar het nieuwe jaar!

 

Blogger

Maryse Bolhuis

Maryse Bolhuis studeerde Taal- en cultuurstudies aan Tilburg University. Ze werkte daarna onder meer als NT2-docent, als docent interculturele communicatie en als redactielid van het tijdschrift Samenwijs. Vervolgens werkte ze voor de CED-Groep als (senior) ontwikkelaar en projectleider en voor De Taalunie als senior projectleider. Sinds 2015 is ze zelfstandig ondernemer. Ze geeft het vak Nederlands op een havo/vwo-school in Rotterdam.

Maryse Bolhuis